ARKO RECORDS PRESENTERAR DEN FLYGANDE BOKRULLENS FJÄRDE FULLÄNGDARE "SHUFF!" :

 

1. Bulbekugele (M. Pohjola)

/klarinett, kornett, barytonhorn, trombon, bastuba, trummor/

Lyssna på Thomas. Han tar i så att hans tuba nästan kräks ut tonerna. Lasses klarinettdrillar på slutet är också roliga. Matti ville göra en låt som var hårdare än Meshuggah på förra plattan Tarrschwein, och kanske det lyckades. Den här låten var på väg att få namnet Sweet kiss of humpa-bumpa, men det blev till slut Bulbekugele, som är ett slags jiddisch-maträtt.

 

2. Di Goldene Chasese (trad)

/klarinett, kornett, dragspel, piano, kontrabas, trummor/

Efter att, för ett tiotal år sedan, ha hört Abe Ellsteins orkester med Dave Tarras på klarinett spela den här låten på skiva, var vi sålda. Det här ville vi spela in. Men det har alltså dröjt ända till nu. En lite jazzigare låt med mer varierade harmonier än i många äldre klezmerlåtar. Kanske lite mer sofistikerad än övrigt material på den här skivan.

 

3. 1234 (L. Ydgren)

/klarinett, piano, dragspel, tenorbanjo, kontrabas, trummor/

En låt med trioler i melodin och rakt pumpande komp. Det överdådiga slutet kom till vid samma rep-session där vi hittade soundet för Leipzig. Titeln har en inbyggd inräkning.

 

4. Russishe Sher (trad)

/klarinett, kornett, barytonhorn, trombon, bastuba, trummor/

Från Harry Kandels repertoar. Den första låten att spelas in till den här skivan. Alla tyckte att den funkade riktigt bra. Vi brukade använda den som inledningslåt på våra konserter för nåt år sedan. Egentligen en ganska långsam låt med Bokrullemått mätt. Men den har mycket intensitet och en spännande, lite skev känsla i a-delen.

 

5. Impletitul Miresei (trad)

/kornett, klarinett, barytonhorn, barytonhorn, bastuba, trummor+barytonhon/

Den enda traditionella låt som inte är hämtad från en stenkaksinspelning. Här är förlagan istället en romsk, moldavisk byorkester. Bandet spelar vildsint musik som ibland låter lite klezmer (vilket det ofta kan göra i den här traditionen). Den här låten i 6/8-takt är dock lite annorlunda de många raka låtarna i 2/4-takt. Calle spelar alltså både trummor och horn (med ena handen) här.

 

6. Nifty’s Freilach (trad)

/klarinett, dragspel, tenorbanjo, piano, kontrabas, trummor/

Vi har lyssnat på en inspelning med Naftule Brandwein gjord i New York 1941. Precis som i fallet med Di Goldene Chasene var det här en låt vi har tyckt om länge och gått och funderat på att spela in. En underbart rolig och ”ful” låt. Fulsnygg.

 

7. Manos (M. Pohjola)

/klarinett, mandolin, piano, dragspel, kontrabas, trummor/

Har fått sitt namn efter den grekiske tonsättaren Manos Hadjidakis. Låtens andra del, där Arvids piano tillåts komma fram fint, är inspirerad av hans musik från 60-talet. Första delen är mer humppa-inspirerad. Tredje delen är lite modernare och har bitvis surftrummor. Många influenser, men det sitter ihop tycker vi i alla fall.

 

8. Barbanjo (M. Pohjola)

/klarinett, tenorbanjo, dragspel, barytonhorn, bastuba, trummor/

Har fått sitt namn efter instrumenten barytonhorn och banjo, som båda finns med i sättningen. Det namnet var först tänkt som ett nytt, eget namn till den låt som heter Mazel Tov Shweir un Shwieger, men där valde vi att behålla det gamla, traditionella namnet. Den här låten är inspirerad av grekisk musik och lite populärmusik. Den har till och med en slags refräng, vilket är lite ovanligt bland Bokrullens låtar. Innehåller för ovanlighetens skull ett soloparti.

 

9. Koilen (trad)

/klarinett, dragspel, mandolin, piano, kontrabas, trummor/

Hämtad från en inspelning med dragspelaren Mishka Ziganoff gjord i New York 1919. Från en av hans inspelningar hämtade Bokrullen låten Odessa Bulgar som återfinns på debutplattan och som ofta brukar spelas live. Låtens melodi baseras på en gammal judisk sång och titeln ”Koilen” betyder kol.

 

10. Syrba (trad)

/klarinett, mandolin, piano, trombon, kontrabas, trummor/

Gustavs trombon är lite egen och rolig. Annars är den här låten inte så arrad som de andra, utan mera bara melodi och ackord rakt av. En av tre låtar med mandolin på skivan. Det verkar som tiden ibland går baklänges eftersom slagverkaren på originalinspelningen verkar ha djupstuderat Calles spel på träblock.

Vi har lärt oss den här låten från en inspelning gjord 1929 i New York av klarinettisten Kostas ’Gus’ Gadinis (Hasapiko Syrba, mat CVE 48391-1, cat. V-58019). Gadinis var en romsk musiker född cirka 1890 i staden Siatista i ottomanska Makedonien. Han utvandrade till USA 1915 och gjorde (eventuellt) sin första inspelning redan 1923 tillsammans med en berömd grekisk laoutospelare och sångare av folkliga sånger, Sotiris Stasinopoulos. Från 1927 hade han en produktiv karriär i eget namn och lär ha spelat in cirka 300 skivsidor. Han hade en bred repertoar som spände över flera balkanska musikkulturer; han spelade även in under namn som t.ex. ’Jewish Orchestra’ och ’Popular Turkish Orchestra’. Som i låtarna 13 och 14 handlar det om melodier som levde bland olika folk inom det ottomanska riket och vars ursprungliga ’etniska’ hemvist kan vara svår eller omöjlig att konstatera; det var inte ovanligt i den tidens Ryssland, eller i det ottomanska riket, att en professionell orkester bestod av medlemmar från olika folkgrupper, som exempelvis romer eller judar.
 

 

11. Mazel Tov Shweir un Shwieger (trad)

/klarinett, tenorbanjo, barytonhorn, barytonhorn, bastuba, trummor+barytonhorn/

Kallas för ”duelling” internt. Början på låten är tänkt som en ironisk parafras på inledningen till Duellling banjos (som i filmen Den sista färden innehåller en "duell" mellan en banjo och en gitarr, faktiskt). Men här har vi istället en banjo och ett barytonhorn. Och det är inte riktigt lika virtuost om man säger så. Den här låten spelades först in vid en tidigare session men va var inte nöjda så vi bandade den igen i ett högre tempo och lite vildare. Det blev bättre.

 

12. Istanbul Marsi (trad)

/klarinett, kornett, barytonhorn, trombon, bastuba, trummor/

En gammal turkisk marschlåt som spelads in på stenkaka på 20-talet. Vi tyckte att den passade vår blåssättning som hand i handske. Den här låten kommer från den tiden då Turkiet skulle västifieras och vi tycker att den liknar en klezmerlåt en hel del.

 

13. Tatavliano Hasapiko (trad)

/klarinett, barytonhorn, barytonhorn, trombon, bastuba, tenorbanjo/

Knasig låt. Fult komp. Tycker vi i alla fall. Första gången vi spelade den här i replokalen skrattade vi jättemycket. Sedan var vi tvungna att spela den på nästföljande spelning trots att varken Gustav eller Calle hade varit med på det där repet. Så de hade alltså aldrig spelat låten när vi öppnade en konsert på Kägelbanan i Stockholm med den. Det gick sådär. Men vi som hade spelat den innan var övertygade att det skulle bli jättekul. Låtar kan alltså bli bättre i replokalen än på scen.
Denna låt har vi hört på en grekisk skiva som troligtvis spelades in i New York 1926 under artistnamnet Cavadias’ Popular Orchestra. Tatavla var en huvudsakligen grekisk stadsdel i det gamla Konstantinopel (Istanbul). Hasapikodansen har sitt namn från det turkiska ordet ’kasap’ = slaktare – dvs en slaktardans. Samma låt finns inspelad på en turkisk stenkaka av betydligt senare datum under namnet ’Kasap Havasi’ (Odeon cat 202011 mat Co 189).

 

14. Politiko Hasapiko (trad)

/klarinett, tenorbanjo, dragspel, piano, bastuba, trummor/

Den här låten kallas internt för (ungefär) dö-dö-dölijö efter melodin i inledningen. ’Politiko’ betyder ’av Staden’ dvs Konstantinopel – Konstantinos Stad – dvs Istanbul. Den här låten är välkänd för alla som dansar grekisk folkdans. Den äldsta inspelningen vi har hört, där vi tyvärr inte vet vem som spelar, låter betydligt mera klezmer än grekisk, om både klarinetten och stilen, trots att den kallades just ’Politiko Hasapiko’. Den var troligen inspelad i USA på 1920-talet. Vi tycker det är dags nu att bjuda på en tolkning på vårt sätt. Varsågoda.

 

15. Leipzig (M. Pohjola)

/kornett, altsax, barytonhorn, barytonhorn, barytonhorn, bastuba/

Vid inspelningen sa Carl Vikman, som skötte spakarna, att det var den sorgligaste låt han hört, en begravningsmarsch. Namnet kommer hursomhelst från en turné vi gjorde en snökall marsvecka för ett par år sedan. Leipzig var en delvis övergiven stad och vi sov i en tom lägenhet, där ingen bott på femton år. Där var det en väldigt speciell stämning.


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

"Shuff!" finns att köpa digitalt på CD-Baby och amazon.